Sommerbrev

Skoleåret er slut……

– og en lang sommerferie er lige om hjørnet. Først i den forgangne uge fik vi lov til at snuse til sommeren med sol og varme og lange, lyse aftner og nætter, hvor det knap nok bliver mørkt nok til at sove.Nu kommer ferien, hvor vi spredes for alle vinde i mange uger. Derfor dette sommerbrev med praktiske informationer.

Idag får børnene deres skema med hjem og SFO børnene får et sommerbrev, hvor I kan læse om alle de spændende aktiviteter, der er planlagt for dem i sommerugerne. Årsplanen får I tilsendt på mail om en uges tid, når vi er færdige med den sidste planlægning. Ét er sikkert: vi mødes igen mandag den 12. august kl. 8:15 til et nyt spændende skoleår.

Siden sidst

Juni har budt på mange spændende oplevelser. Først og fremmest vores lejrskole i Sønderjylland. Sikken en fantastisk uge. At være afsted hele banden – sammen. Og få lov at få mange store oplevelser – sammen.

Vi er blevet klogere på natur, kultur, geografi, historie og især på krig. Vi har stormet skanser, ladt geværer, haft tunge, uldne, kløende uniformer på, støbt kugler, hvilet i halm, hørt triste historier, lavet pandekager over bål i madteltet, set mindesmærker, været i fangekældre, riddersale, kirker og har læst sørgelige gravstene. Men vi har også ligget på lava, gået gennem ismasser, sejlet mellem isbjerge, set gejsere, kørt i elbiler og på segways, set vilde fysikforsøg, arbejdet med salt, fløjet i faldskærm og balanceret på skyskrabere i New York.

Pyh – og Wauw – og Yes, hvor havde vi en bare en vild god lejrskole.

Og det bedste var og er, at vi var afsted sammen. Det var som at være afsted med sin familie. En stor en af slagsen ganske vist. Men i samme boldgade. Børn og voksne, der kender hinanden, tager hensyn til hinanden og dem, vi møder. Børn og voksne, der kan lide hinanden og er på samme hold. Det er godt at være på det hold.

Og hvad har de så lært?

I dag slutter vi skoleåret med morgensang, fortælling, fælles morgenbord, Tivoli sammen med Børnegaarden, hygge i klasserne og årets drabeligste rundboldkamp. Ligesom vi plejer. Og ligesom vi plejer at opleve, diskuteres der rundt omkring, hvad børn skal lære i løbet af deres skolegang – i løbet af et skoleår. De kommende dage har vi ansatte god tid til det samme. At drøfte indhold og rammer for det kommende års arbejde med og for jeres børn. Men hos os er det ikke kun én gang årligt eller til lærermøderne, vi arbejder med det.

På Naturfriskolen vender vi dagligt, om vi holder kursen, om børnene holder kursen, om noget skal justeres eller slås fast med syvtommersøm:

• Lever vi op til egne forventninger og fælles målsætninger?
  • Er vi målrettede nok i dansk og matematik?
  • Hvordan integrerer vi naturfag bedst muligt i undervisningen?
  • Bruger vi naturen omkring os optimalt i undervisningen?

Men først og fremmest snakker vi om, hvordan vores børn har det. Hvordan de udvikler sig, samarbejder og om de trives. Rykker de fagligt og socialt? Skal der sættes noget ekstra ind hos én – eller støttes op om en anden?Som lille skole har vi den enestående mulighed at rette og justere her og nu. Vi behøver ikke afvente bevillinger eller godkendelser, men kan sætte ind, når behovet er der. Resultatet er en flok børn, der er læringsparate, nysgerrige, glade og gode til at samarbejde. Det giver en grundtone, der gør det godt at gå i skole – og på arbejde.

Vi er alle glade for at være her. I det friskole fællesskab, der er vores og vokser år for år.

Det er en god erfaring at gå på ferie med.

Og det er en god viden for Jer  at holde ferie på.

Fra den praktiske skuffe

• Tjek reolen og bordet i musiksalen, knagerækkerne på gangen og skohylderne og tag alt, hvad der er jeres med hjem.
  • Aflever gerne skolebøger og biblioteksbøger inden SFO’en går på ferie, fredag den 5/7
  • Fripladsansøgninger udsendes efter sommerferien

Vigtige datoer

JULI:

den 6/7 – 2/8: SFO’en holder lukket

AUGUST:

den 6/7 – 2/8: SFO’en holder lukket

den 8.: Rengøringsdag, kl 15 – 18 og kl. 18 – 21

den 10: Åben Nordmors. Naturfriskolen tilbyder fortælling mm kl. 11, 12, 13 og 14

den 12: 1. Skoledag efter sommerferien. Alle møder kl. 8:15

uge 33: Skolefotografering – I hører nærmere