Naturfriskolens hverdag frem til den 11. maj

Kære alle

Tak for jeres tilbagemeldinger omkring SFO behov – og i det hele taget

Ud fra jeres behov er

SFO’ens åbningstider fra torsdag den 16. april og indtil videre:

• Mandag til torsdag, kl. 6:40 – 16:30
  • Fredag, kl. 6:40 – 16

SFO’en har afspærret de områder med legetøj, der ikke skal bruges de kommende fire uger. Der barsles med spændende projekter, der primært vil foregå ude. Min mund er lukket med syv segl, men hvad minder ordet tipi jer om 😉

I øvrigt bliver der aflåst i SFO’en fra kl. 8:30 – 13, så morgenvagten kan rengøre og afspritte til eftermiddagens ophold.

Skoledagen for de store børn

Nogle af børnene i 5. klasse er kede af, at de ikke skal i skole, ligesom nogle af jer forældre undrer jer over det.

Vi undersøgte tidligere muligheden for at sende 6. klasserne i skole, men det vil ingen myndigheder give deres accept af. Da 5. – 6. klasse er samlæst, giver det ingen mening at dele dem. De øvrige friskoler på øen, hvor 5.- 6. klasse samlæses, fortsætter også hjemmeundervisningen for eleverne i både 5. og 6. klasse.

Det er positivt og meget forståeligt, at børnene gerne vil i skole og være sammen med deres venner igen.

Der er heller ikke noget, vi hellere vil, end at få vores helt almindelige skoledag med liv i alle kroge tilbage. Det bedste, vi kan gøre for at nå derhen så hurtigt som muligt, er i fællesskab at holde alle regler om afstand og hygiejne i hævd lidt endnu.

Skoledagen for 1. – 4. klasse

Vi har nu flyttet klasseværelser, så 1.- 2. klasse skal undervises i salen, når de skal være inde.

3.-4. klasses nye klasseværelse er i krea lokalet på 1. sal.

Vi har planlagt hverdagen og de skoleprojekter, der skal foregår udenfor.

Så igenigenigenigenigen HUSK:

• varmt tøj, der må blive beskidt – for vi skal bygge, male, grave, rode i jord og vand – og svine. Hver dag.

Vi skal også læse, lave matematik, skrive, snakke engelsk og spille musik.

Skoledagen starter kl. 8:30 med udendørs morgensang hver dag – med mindre det står ned i stænger.

På torsdag bliver det særligt festligt, fordi vi synger for dronning Margrethe, der fylder 80 år.🙌

Derfor hejser vi flaget og slæber højtalere og grej udenfor, så hele byen kan høre, vi synger morgensang igen.

Fra hver vores afmærkede plet i skolegården, så ingen kommer for tæt på hinanden.

Kl. 8:30: morgensang, derefter skolefag indendørs

kl. 10:00: udeskole / projektarbejde med faglige begreber og færdigheder

kl. 13:00: skoledagen slutter / SFO’en åbner for de børn, der er tilmeldt

Hver fredag er der musikundervisning for alle børn – i deres legegrupper. Jens Peter har på skift de mindre grupper inde i salen, mens vi andre fortsætter undervisningen udenfor.

I udeskolen får vi nu for alvor mulighed for at udfordre, om ‘baller til bænk undervisningen’ i klasseværelset er den bedste ramme omkring elevernes læring. Det bliver spændende.

Vi tager afsæt i forskellige konkret projekter, som kommer bredt omkring forskellige faglige begreber og færdigheder.

Vi starter med et forløb omkring  fotosyntese. Derefter skal børnene arbejde med at lave et herbarium og med relieffer, med keramik og med træ. Vi skal arbejde med mosaik og smadre porcelæn til en smuk udsmykning af skolen.

De skal male legehusene, bygge videre på dem og udvide området med flere funktioner.

Senere skal vi på ekskursioner til vores kendte nærområder.

Vi skal med andre ord ikke bruge cykler i denne eller næste uge. Så har I lidt mere tid til at få dem top-tunede og lovlige.

Så der skal måles, beregnes, beskrives, tegnes og kreeres i en konkret og funktionel virkelighed.

Vi glæder os og tror, vi får nogle spændende uger. Vi gør vores for at udnytte potentialet i vores nye rammesatte hverdag.

Når vi mødes med børnene på torsdag, kommer de ind på skolen i deres legegrupper. En gruppe ad gangen. De får anvist deres håndvask og vasker hænder som det første.

Børnene kommer også selv til at spritte deres plads af og lærer at rengøre toilettet efter brug.

I kommer nok til at høre en del om håndsprit, rengøringssprit og sprayflakser, når de kommer hjem.

Samtidig sikrer Hanne og Kim, at kontaktpunkter, udendørs legeredskaber, toiletter og de lokaler, børnene opholder sig i, rengøres flere gange dagligt. Det skal nok gå det hele.

Solen skinner

– og det er ret så passende for skolestart, dronningefejring og udeskole.

Lad os håbe, vi bliver velsignet med tørvejr og sol i rå mængder i den kommende tid.

Det må gerne regne om natten.

Vi skriver igen, når der er nyt om myretuen – og hvis der kommer nyt fra myndighederne.

Glade hilsner fra alle på Naturfriskolen