Kære alle

Jeg videresender her to breve til Jer; fra henholdsvis Morsø Kommune og Friskoleforeningen.
Som I ved, har regeringen og myndighederne forlænget lukningen af skoler og institutioner frem til den 14. april. Folketinget har vedtaget lov og bekendtgørelser, der udmønter de foranstaltninger, vi alle skal agere under. Brevet fra Morsø Kommune uddyber nok en gang rammerne for nødpasning og udsætter før-skole børnenes skolestart. På Naturfriskolen betyder det, at vores Myretuebørn ikke starter den 1. april som planlagt.

I forhold til nødpasning, vil jeg bede Jer kontakte os, hvis forlængelsen giver jer nye udfordringer

Ring gerne til Hanne; 2942 1632 eller undertegnede.
Brevet fra Friskoleforeningen er langt og måske kun spændende for særligt interesserede, men udfolder de afsnit i loven om midlertidige foranstaltninger og bekendtgørelserne, der handler om friskoler. På et enkelt punkt følger Naturfriskolen ikke anvisningerne i brevet fra Friskoleforeningen. Vi har nemlig besluttet, at der ikke opkræves betaling for SFO i april måned, med mulig forlængelse

Ring gerne til Hanne; 2942 1632 eller undertegnede.

Hvis vi for lov til at gå igang igen efter påske, betyder det, at I heller ikke har betalt for den lukkede periode i marts. Vi opkræver selvfølgelig heller ikke betaling for hverken mad eller mælk.
Med hensyn til nødundervisning er det en gensidig sag. Skolen skal levere materiale til eleverne og skal samtidig føre tilsyn med at eleverne arbejder med materialet hjemme. Jeres børn har med andre ord pligt til arbejde hjemmefra. Især for de yngste børns vedkommende har vi brug for Jer. Derfor – igen igen igen:

Kontakt børnenes klasselærer, hvis der er udfordringer: koder der driller, opgaver, I ikke kan hjælpe med, materialer, I mangler.(Vi har stadig chromebooks til udlån, hvis I mangler)

Tanker om nedlukning

Nu er vi midt i den anden uge af nedlukningen. Selv på vores lille skole er vi i omdrejninger, oppe i gear. Vi skriver og ringer sammen med Jer, langer lektier og opfordringer ud, online og hands-on. Mange i samfundet er bekymrede og stiller større krav til børn, skoler, lærere og ikke mindst forældre.MIn datter skrev forleden, at hun overvejede at melde Adam (i første klasse) ud af folkeskolen, til Coronatilstanden er slut, så hun kun har undervisningspligt og ikke skal svare og melde tilbage på alt det lærerne skriver på Aula. Joking, men alligevel tankevækkende. Hvis denne situation ophører efter påske, vil jeg spagfærdigt minde om, at det handler om 3 uger, hvor hele verden er fuldstændig forandret, ud af børnenes samlet 400 almindelige undervisningsuger.

Alle uger er vigtige, men 3 uger kan indhentes. Som skole vil vi nødig skrue op for stressniveauet  ved at tæppebombe Jer med krav og forventninger, det kan være svære at leve op til. Ikke mindst når man enten skal arbejde hjemmefra eller stadig skal passe sit arbejde uden for hjemmet.
Jeg vil vist bare sige: Ro på!Lad os ikke være så bange for, hvad vi kan tabe af pensum og læringsmål på 3 uger. Lad os istedet række ud efter det, vi mangler til hverdag: tid og samvær. I familien. På matriklen. Hvis det kan lade sig gøre.
Og ja – man må gerne lege sammen. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet retningslinjer, som I kan finde her:https://www.sst.dk/da/Nyheder/2020/Hvordan-skal-man-som-foraeldre-forholde-sig-til-boern-og-legeaftaler_?fbclid=IwAR0I_brgvNf0rHZFwpbihgog3i5o6nNT3-W38bQgoRIVUmy8dE1TCbSpu64
Eller bare tjekke nedenstående:

Skærmbillede 2020-03-25 kl. 11.45.13.png

Hold øje med vores facebookside, hvis I har mulighed for det. Der poster vi nyheder omkring situationen – og desværre ikke så meget andet.
Vi håber, I alle er raske – feber- og Coronafrie
Gode hilsner fra alle på Naturfriskolen/Kirsten

/Kirsten Ringgaard

Orientering om politisk beslutning vedr. overgange